Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) begrenser språk.

Elever med språkforstyrrelser strever med å forstå hva som blir sagt, og med å uttrykke sine ideer og følelser.
Språkforstyrrelser blir oftest først synlig i barndommen og de vedvarer inn i voksen alder. Det skaper utfordringer i kommunikasjonen på skolen, i arbeid og sosialt.

Har en elev uoppdagede språkforstyrrelser går de glipp av svært mye undervisning.
Det er derfor viktig å kjenne igjen språkvansker så tidlig som mulig for å tilrettelegge undervisningen.
Det hjelper elevene med å lære og utvikle seg.

Sjekkliste

Gjerne les gjennom listen med 20 spørsmål.
Har du mistanker at en elev kan ha DLD, ta da kontakt med PPT for en sakkyndig vurdering.

Verktøy

Noen verktøy som hjelper elever med DLD er:

  • Aktiver forkunnskaper
  • Tilpass språkbruk
  • Bruk mange eksempler
  • Bruk bilder
  • Gi struktur og forutsibarhet
  • Repeter
  • Still kontrollspørsmål og gi lang svartid

Statped har utarbeidet mer utfyllende informasjon om hvordan du kan tilrettelegge undervisningen. Se også dette tipset om å kartlegge høyfrekvente ord som du som lærer bruker i prøver.
Vedlegg A i boken ‘Om DLD’ har 10 tips til klasserommet for barn med DLD.