Lurer du på om barnet ditt muligens kan ha DLD?
Du kan sjekke selv mha denne spørsmålslisten. Er mistankene dine bekreftet kan du snakke med læreren for videre veiledning.
Du kan også ta kontakt med PPT direkte for en sakkyndig vurdering; dette trenger ikke ordnes av kontaktlæreren eller skolen. Les mer i boken ‘Om DLD’ som kan kjøpes fra Metafor.

Stress

For å gjøre stressfulle situasjoner med fremmede folk enklere å håndtere, finnes det et lite kort som forklarer hva DLD er. Den er tenkt til situasjoner som f.eks. i sikkerhetskontrollen.

Rettigheter

Dysleksi Norge har medlemmer med både dysleksi, dyskalkuli og DLD, og har utarbeidet en oversikt over rettighetene som elever har. Har du eller ditt barn fått diagnosen DLD, anbefaler vi å bli medlem i Dysleksi Norge.

Facebook

På Facebook er det relevante grupper (lenkene åpnes i et nytt vindu):

Eksamen

Det er flere forskjellige former for støtte elever med DLD (developmental language disorder) kan få under eksamen. Når det står at hjelpemidler ikke er tillatt på en eksamen, overstyrer det ikke opplæringsloven §3-29: prøven skal altså likevel tilrettelegges, slik at også elever med DLD får muligheten til å vise kunnskapene sine. Dette gjelder uavhengig av vedtak om spesialundervisning.

Noen eksempler

  • Gi eleven ekstra tid til å skrive, eller tillat bruk av datamaskin for å skrive
  • Gi eleven tilgang til programvare som støtter tale-til-tekst eller tekst-til-tale, eller får noen til å lese oppgaven høyt
  • Gi eleven muligheten å bruke egne notater eller andre hjelpemidler som ordbøker og annet, eller muligheten til å spørre om definisjoner
  • Få hjelp fra en spesialpedagog eller lærer med spesiell kompetanse på DLD, for å tilrettelegge oppgavene til den individuelle eleven
  • Tydeliggjør oppgaven ved å bruke visuelle forklaringer slik at en situasjon ikke kun beskrives med ord
  • Bruk en kombinert skriftlig/muntlig prøveform

Tilretteleggingen kan ikke være så omfattende at eleven ikke blir prøvd i kompetansemålene eller får fordeler som andre elever ikke får. Hvis målene kommer i bunn og grunn kommer i konflikt med utfordringene en elev har, så kan det være aktuelt å tilpasse kompetansemålene.

I en forskrift fra 2006 (https://lovdata.no/forskrift/2006-06-23-724/§3-58) står det: “Der det i kompetansemåla er kravd skriftlege, munnlege eller praktiske ferdigheiter, er det ikkje høve til å leggje til rette prøva slik at desse ferdigheitene ikkje blir prøvde.”
Denne presiseringen overstyrer ikke lovteksten, men hvis det er tilfelle at eleven har alvorlige utfordringer i forhold til kompetansemålene, kan PPT ta en vurdering hvorvidt disse skal tilpasses for eleven.
De som vurderer prøven skal gjerne ha en forståelse for hvilken utfordringer eleven har, i tilfelle f.eks. en muntlig vurdering.

Les gjerne mer om emnet her: https://www.udir.no/lk20/del02-03/kompetansemaal-og-vurdering/kv454.

Helhetlig tilrettelegging begynner allerede i undervisningstimene. Alle elever har krav på at undervisningen tilpasses slik at den får nytte av den på lik linje med de øvrige elevene. Elever trenger ikke ha diagnose eller enkeltvedtak for å få denne tilretteleggingen, se opplæringsloven §1-3. Det er skolen og læreren som har ansvar for dette, men det er eleven selv med foreldre som må se til å komme i dialog med skolen og lærerne.